Korkkarit jalkaan ensi vuonna?

Pitääkö laittaa nämä ja muutama kymmenen muuta paria myyntiin?

Ihme on tapahtunut! Otin illalla sen melatoninin nukkumaan mennessä. Nukuin koko yön heräilemättä pissahätään, ja heräsin vasta klo 11. Ihme kun muisti pelasi, sillä välittömästi muistin, että sairaalaan piti mennä jo aamusta. Onneksi ei ollut mitään varattua aikaa, vaan oli sovittu, että kunhan heräilen, niin sitten ensin neuron polille tankkaamaan loput kortisonit, minkä jälkeen labraan. Soitin heti MS-hoitajalle, että ei kai nyt menneet päivän aikataulut pilalle. Ei kuulema mitään hätää, sain luvan syödä rauhassa aamupalan, eikä polillekaan pakko ollut ehtiä kuin viimeistään yhdeksi. Sovittiin, että käyn siellä labrassa ensin, jottei se mene kiinni ennenkuin sinne ehtisin. Labraan jäi varmaan parisenkymmentä putkea verta, sydänfilmi myös otettiin. Tulevan lääkityksen sopivuutta varmistetaan tekemällä erinäisiä kokeita.

Valitusta MS-lääkkeestä odotetaan Kelasta päätöstä lääkekorvausoikeudesta, minkä jälkeen päästään aloittamaan lääkitys. Koska minulla on erittäin aktiivinen MS-tauti ja paljon oireita, skipataan kohdallani ensilinjan lääkkeet ja mennään suoraan toisen linjan lääkkeisiin. Käytiin vaihtoehtoja lääkärin kanssa läpi. Hän suositteli Mavencladia, mikäli siis olen valmis vähän enemmän maksamaan lääkkeistäni, koska se ei kuulu erityiskorvattaviin lääkkeisiin. Omasta mielestä myös tämä tuntui parhaalta vaihtoehdolta, sillä muut vaihtoehdot olivat joko pistettäviä tai päivittäin suun kautta otettavia. Muistin kanssa on ollut nyt niin paljon ongelmia, että en siihen luota vaikka dosetti onkin lääkkeille jo hankittuna. Siispä valintakriteeriksi melkein riittää jo pelkästään se, että tätä minun lääkettäni ei tarvitse ottaa kuin aloitusvuotena kaksi 5 päivän kuuria kuukauden välein, sitten toisena vuotena vielä kaksi 5 päivän kuuria ja se oli siinä. Vaikutusaika neljä vuotta. Toki tutustuin myös lääkkeen mahdollisiin haittavaikutuksiin, tietoihin siitä miten se toimii, sekä siitä n. 10 vuoden ajalta saatuihin tutkimustuloksiin (englannin kielellä löytyi). Suomessa se on tosi uusi, sillä se tuli vasta viime toukokuussa kelan osittain korvattavien piiriin. Neurologi oli sitä mieltä, että lääkityksen ja kuntoutuksen avulla pääsen vuoden vaihteeseen mennessä työkuntoon. Kysyin pitääkö minun laittaa korkokengät myyntiin, kun en enää pysy lenkkareillakaan aina pystyssä, niin hän oli sitä mieltä ettei niitä kannata myydä, sillä sipsuttelen niillä itse jo ensi vuonna. Pakko myöntää, että minusta tuo kuulostaa vähän yltiöoptimistiselta lausahdukselta, mutta sovitaan niin, että siihen tähdätään. Olisihan se hienoa! Toki kenkäfriikinä minulla riittää noita korkkareita sen verran, että teen niillä ihan sievoisen tilin, mikäli ne on myytävä.

Minun lääkärini on ihana. Huipputyyppi, osaa kohdata asiakkaan ihmisenä, kokonaisuutena, eikä minään sairautena ja pelkkänä potilaana. Lisäksi sain vaikutelman, että ammattitaito ilmenee myös valtavana osaamisena ja tietämyksenä ms-taudista. Sain omalle ensivaikutelmalleni myös vahvistusta googlettamalla ja lisäksi yksityiseltä neurologilta. Lähetin nimittäin tälle yksityiselle lääkärille tekstiviestin kiitoksena siitä, kun hän auttoi minua silloin kevään ja alkukesän aikana taistelussani ylipäänsä päästä kunnalliseen erikoissairaanhoitoon (Tästä voi lukea Minun MS -sivulta lisää.). Kerroin saamastani diagnoosista sekä oman mielipiteeni tästä maanantaista asti minua hoitaneesta neurologista. Saamani vastausviesti kertoi minulle, että neurologini on yksi Suomen parhaimmista MS-lääkäreistä ja häneen voi todellakin luottaa.

Tämä luotettava lääkäri mm. kertoi kun kävimme ruokavalioasioita läpi, että kahvinjuonti on suotavaa ja terveellistä, mitä enempi, sitä parempi, vaikka 20 kuppia päivässä jos siltä tuntuu. Olen aina ollut tästä kahviasiasta täysin samaa mieltä!


Kommentit

  1. Kiitos kun jaat asiaa aiheesta. Minun sisareni kertoi, että hänellä on aika neurologille. Hän kertoi, että itse epäilee jonkin olevan vialla. Meidänkin suvussa on MS-tautia. Saa nähdä, mikä on diagnoosi. Kauniita nuo korkokengät, kyllä kelpaisin niillä käveleskellä! Minulla vain ei nilkat kestä. http://www.laakarikeskusfenix.fi/terveyspalvelut/

    VastaaPoista

Lähetä kommentti